Tuesday, November 30, 2010

Majlis Aqiqah Ammar

Last week masa cuti raya haji aku n family decide nak buat majlis aqiqah untuk Ammar... Macam masa Adam last year, kitorang buat 3 hari 3 malam... iyer2 jerk 3 hari 3 mlam... kalah pengantin... Majlis ini disekalikan dengan majlis meraikan dan memperkenalkan pengantin baru, k ayu n pasangannya... dan juga majlis tahlil untuk mereka yang telah tiada..

Apasal aku kata 3 hari 3 malam? sbb mlm jumaat dah mula majlisnya... grand betul kecik ni punya majlis... kalah majlis aku...

Malam jumaat diadakan majlis yassin & tahlil lelaki untuk orang kampung aku... pada malam ni jugak abah aku nak buat majlis potong jambul... padahal ammar tu dah botak pun rambutnya dulu masa kecik2... actually cm simbolik tuk majlis aqiqah jerk... nasib baik adawiyah n adam tak tanya samada masa diorg kecik dl aku n hubby buat tak majlis mcm ni tuk diorg... kalau tak jenuh nak jawab... ms malam ni kitorang buat nasi ambeng dan makan atas dulang... ini buat kat surau... senang... umah aku tak bley.... nanti suara yg rewang melebihi suara yang tahlil...

pastu petang jumaat lepas solat jumaat ada majlis yassin & tahlil perempuan... majlis buat kat surau tapi makan kat umah.... ms ni makan nasi putih & lauk pauk secara buffet... sekali dngan orang lelaki yang dah mula rewang sembelih lembu dan bersiap2 untuk majlis esoknya... diorang rewang sampai ke pagi... stay kat umah aku... ada syif rasanya...

pastu hr sabtu barulah majlis jamuan sempena aqiqah n meraikan psgn pengantin... dan akhirnya hari Ahad adalah hari mencuci periuk... har3....













Hari Jumaat & malamnya (19 Nov 2010)










No comments:

Post a Comment