Friday, October 8, 2010

Sambel Godok Iwak Gereh...

Hwa ha3...

Apa tu? he3...

Sebenornya ni bahasa Jawa... almaklum lah... akukan anak Jawa... Mesti korang tertanya-tanya apa diakan... Sambel (Sambal) Godok (biasanya maksudnya rebus... tapi tuk kes ni... aku pun tak reti nak maksudkan dier apa...) Iwak Gereh (Ikan masin/ ikan kering...)

Ini aku rasa masakan Jawa... tp ada geng2 Jawa aku kata tak pernah makan... jd aku pun tak pastilah... sebab dr kecik aku dah biasa ngan masakan ni... One of my fav... fav hubby juga aku sejak dier jd org Johor... har3... (almaklumlah dia kan asal org utara.... :D)

Mak aku masak masa Marhaban PPA & Open House kengkawan ofis hubby aku, hari Ahad lepas (3 Oktober 2010).Kebetulan plak masa raya bali raya ke Kedah hari tu kitorang beli 2 ekor ikan masin talang.. so ikan masin tu lah yang kitorang gunakan tuk masak sambal ni... Gambar? tak dak... tak sempat nak amik... panas2 tu dah terus hidang kat meja...

Ada yang berminat nak cuba? Ni resepinya... (tp ikut style aku masak la)...

Sambal Godok

Bahan-bahan :
Cili padi (tumbuk)
Santan Pekat
Bawang Putih (tumbuk)
Bawang Merah (tumbuk)
Ikan bilis/ikan masin (ikan talang/ikan duri/ikan kapak) - ikut mana2 yg korang nak...
Air
Garam
Gula
Serbuk perasa (Bagi yang tak guna, tak letak pun tak per... cm mak aku kata kurang kick skit la...)

p/s: kuantiti ikut suka korang... (aku biasa main agak-agak jerk) kalau nak pedas lebihkan cili padi... sambal ni kalau kuahnya (santan) pekat... dier lg sedap... tp jgn ler pkt sangat.. bayak lemak nanti... kalau cair sgt tak jd... hubby aku pun kata kalau cair... tak kick...

Cara-caranya :
1- Cili padi, bawang merah, bawang putih, secubit garam - ditumbuk
2-Masukkan santan dalam periuk. Masukkan bahan yang ditumbuk.
3-Masukkan ikan bilis/ikan masin.
4-Masukkan air sikit (jika perlu).
5-Masukkan gula sikit (bagi kurangkan pedas), serbuk perasa.
6- Dah didih... matikan...

**Api jgn besar sangat... nanti pecah minyak...
**Kalau guna ikan masin, jgn letak garam dulu... rasa dulu baru letak garam... bukan apa takut terlebih masin...
** Kalau guna ikan bilis boleh ditambah dengan bawang besar hiris, tauhu/tempe/terung/telur...


Ok... kalau dah siap... korang boleh ler makan bersama nasi dengan pucuk ubi rebus, jantung pisang rebus, terung rebus dan lain-lain ulaman...

SELAMAT MENCUBA... :D

No comments:

Post a Comment