Sunday, June 6, 2010

Suasana kat OT...

Salam..

Kali ni nyer entry aku citer pasal kat OT...

Biler jer aku sampai kat ruang legar OT, aku kena tanya memacam dengan nurse kat c2... bila start posa, ada makan ubat tak? ada pernah buat operation selain ceaser ker... mcm2 ler... pas2 diorg sorong aku kat satu ruangan menunggu.... kat c2 ada sekumpulan doc pelatih rasernyer... diorg pun interview aku memacam... ms menunggu ni... dah mcm2 rasa... so mulut aku ni dah tak berneti baca apa yang patut ler...

setelah menunggu kat c2 dalam 15-20 minit diorang mula sorong aku masuk dalam bilik bedah... diorang alihkan aku ke katil pembedahan... ramai gak aku tgk dalam bilik bedah tu... tp aku tak tau mana satu doc yang akan bedah aku...

pastu bermulalah prosedur pembedahan... memula kena duduk n bongkok ke depan... diorang mula bius kat tulang belakang aku... bius yang pertama rasa sakit ler sbb bley rasa tusukan jarum tu... then biler dah mula kebas kat pinggang... yg lain2 jarum dah tak rasa dah... cumer akan rasa bila ubat bius tu mula bertindak... memula bhgn pinggang... pastu kaki kiri... pastu br kaki kanan...

bila proses bius tu dah selesai... diorang baringkan aku dan mula pasangkan alat tuk check tekanan darah aku kat tangan belah kanan... pastu masuk satu botol lagi tak pasti air ker ubat kat jarum belah kanan... belah kiri mmg dah ada satu botol masuk air...

then mula lah rasa mcm berat jer dada aku... agaknyer kesan ubat bius... aku mcm nak bersin... tp nak bersin tak bley sbb keadaan kebas tu... kelakor plak rasa....

bila diorang start buat operation jer.... mulalah mcm2 benda berlaku... bila bius separuh... kita tetap akan rasa apa yang diorang buat kat badan kita... pada aku ni 1st time aku rasa... mungkin sebenarnya dl aku pun rasa tp sbb masa adawiyanh dl dah penat kat labor room so bila ceaser tu dah tak rasa apa pun... cm yang aku ingat ms tu nak tido jerk sbb dah penat... tp masa ammar ni aku mmg tak masuk labor room... so bdn tak penat... so apa jer yg diorg buat aku boleh rasa cumer tak derlah rasa pedih sbb diorang belah2 tu... masa tu jugalah bau hangit daging terbakar... ha3... agaknya diorang pakai laser... nasib baik diorang tutup pandangan aku... kalau tak mau aku muntah agaknya.... :D ada org kata kalau nak tgk tgk ler kat lampu sbb ada reflection nya... tp sbb aku rabun... aku malas nak tgk kat lampu tu... bukan nampak apa pun...

bila aku dgr jer suara ammar... aku bersyukur... sbb baby dah keluar... tp uper2nyer dier ni pun mcm adawiyah gak... terbelit tali pusat.... nasib baik tak try normal... kalau tak penat jer tunggu dalam labor room n akhirnya nanti kena sorong pi OT gak...

doc tu siap tanya aku ni masa mandi suka lilit tuala kat leher ker? ntahler.. aku rasa mcm takder tp tak tau ler.... apapun Alhamdulillah sbb Ammar dah dikeluarkan ngan selamat...

pastu aku tunggu jerlah doc tu jahit luka ceaser aku... tp diorang cuma jahit lapisan dalam jerk... lapisan luar dier tak jahit... tp mcm gam gi2 jerlah...

biler semua dah settle... baby pun dier dah tunjuk kat aku... aku disorong keluar n standby kat ruangan menunggu tu semula tuk direhatkan dalam setengah jam... pas2 baby cuba disusukan kat aku sebelum dibawa pergi tuk diazankan hubby aku....

masa menunggu tu diorang tanya gak aku nak muntah ker apa... tapi Alhamdulillah... semuanya ok... n bila dah ok... diorang sorong aku masuk dalam wad semula n stay kat katil 9 ngan kengkawan lain... diorang tak letak aku kat bilik... tuk memudahkan pemerhatian doc n nurse

apapun... mekasih ler pada doc-doc n nurse2 yang terlibat dalam operation tu... jasa kalian amat dikenang...

3 comments:

  1. ni mesti suka belit tuala masa makan jugak. Sama ada Gee atau hubby. Orang tua cakap kalau nak makan pun jangan belit tuala kat tengkok. Tak tau lah orang pesan org tua ... Apa2 pun tahniah dah selamat

    ReplyDelete
  2. ohh... ader yerk mcm tu? tp rasernyer kalau ms mkn belit tuala... takder plak...

    kalau masa mandi tu... mungkin kot... kekadang bukannyer perasan... he3...

    apapun ma acih... dpt satu lg petua br... he3..

    ReplyDelete